zaterdag 14 juli 2012

Hoe een (goede)profielfoto voor klanten kan zorgen!

We kennen ze allemaal, de grote bedrijven van Nederland, de multinationals. Bedrijven als DSM, KLM, Vodafoon of KPN. We kennen deze bedrijven van de reclames in tijdschriften, televisie enzovoorts.We weten welke diensten ze leveren of welke producten ze verkopen.We herkennen de bedrijven aan hun logo of soms aan een slogan of reclame-uiting. Maar een echt contact maken met deze grote bedrijven is een zware zo niet onmogelijke opgave.

Wanneer we bij deze grote jongens opzoek gaan naar menselijk contact, een levensecht persoon waarmee we kunnen praten, lopen we regelmatig tegen een dikke muur van vriendelijke maar toch anonieme personen die dan ook vaak ons probleem nog niet eens kunnen oplossen.

 Deze grote bedrijven kunnen zich de anonimiteit veroorloven, maar geldt dat ook voor u als kleine ondernemer, de zzp'er. Kunt u zich ook diezelfde anonimiteit veroorloven? Waarschijnlijk niet. Door u te verschuilen achter een website, een nieuwsbrief en een mooie brochure loopt u waarschijnlijk klanten mis. U zult zich moeten laten (her)kennen, of u dit nu leuk vindt of niet.

Wanneer u zich als ondernemer verschuilt achter anonimiteit behoort uw bedrijf tot de grote grijze massa. U wordt de 13e in het bekende dozijn. En dat is niet wat u wilt. U heeft specifieke talenten of mogelijkheden waarmee u uw klanten wilt helpen en dat wilt u uitstralen.

Als "kleinere" ondernemer wordt de persoonlijke "touch" steeds belangrijker om u te onderscheiden van de anderen. Wie u bent en hoe u bent, maakt in veel bepaald in veel gevallen waarom een klant voor u kiest en niet voor collega of concurrent.
Het is dan ook van belang om u zelf (letterlijk) zichtbaar te maken in uw marketing uitingen. Zichtbaar maken zodat uw (potentiƫle) klanten niet alleen weten maar ook kunnen zien dat er een echt mens schuil gaat achter dat mooie logo of die website.

U zelf zichtbaar maken door middel van een foto is dan het minimale dat u op dat gebied kunt gaan doen. Een foto maakt van u een echt persoon achter het bedrijf, achter het telefonisch contact, achter de webshop. Laat u daarbij niet afschrikken door het idee dat u niet "Hollands Next Top Model" bent. Het schrikt uw potentiƫle klant niet af wanneer u u zelf bent. Ongetwijfeld zullen er een paar afschrikken op basis van uw uitstraling, maar die hadden dat dan ook gedaan in een later stadium.

 Maar dan de foto. Zorg ervoor dat u dan wel een goede professioneel gemaakte foto gebruikt die past bij uw uitstraling en die van uw bedrijf. Het moge duidelijk zijn dat een pasfoto of een vakantiekiekje niet aan deze voorwaarden voldoet.Oh ja, ook de foto die uw zoon/dochter even van u maakt met de mobiele telefoon of de webcam is niet geschikt om uw professionaliteit uit te dragen.


Een foto van uzelf gemaakt door een professional laat zien hoe u er uitziet, straalt uw persoonlijkheid en professionaliteit uit. Als portretfotograaf kan ik door de compositie, het gebruik van licht of door de keuze voor een bepaalde styling, iets vertellen over wie u als persoon bent. Een foto die de kwaliteiten van u als persoon naar voren brengt, waarmee u zich optimaal kunt presenteren.

Zorg dat u consistent dan aanwezig bent met deze (goede) foto op uw website, in uw catalogus en op Social Media zoals: Facebook, LinkedIn, Hyves, Google+ et cetera.

Kortom laat u zien als een echt mens.





Geen opmerkingen: