zondag 28 maart 2010

Imago Modelfotograaf

Met verbazing heb ik vanavond gekeken naar "Undercover in Nederland". Wederom komt de modelfotograaf in een slecht daglicht te staan door een zieke geest die zich fotograaf noemt. Helaas steken iedere keer weer dit soort mannen de kop. Natuurlijk vind ik net als iedere andere oprechte fotograaf dat dit soort mannen aan de schandpaal moeten worden genageld.
Ik ben echter ook wel van mening dat er iets mag gebeuren aan de bewust-wording van (aankomende)modellen en hun ouders.

Ik hanteer een aantal simpele regels:
1) Minderjarige modellen ALTIJD 1 van de ouders aanwezig bij de shoot
2) Altijd een duidelijk contract
3) Nooit alleen met een model in de studio of op locatie
4) Geen fysiek contact met het model (dus ook niet even die haarlok corrigeren)
5) Geen alcoholische dranken
6) Gepast taalgebruik

Maar ook als model kun je voorbereid zijn:
1) Controleer de portfolio
2) Controleer referenties
3) Eis een contract
4) Eis dat er iemand bij de shoot aanwezig mag zijn

Verder moet in mijn visie een belletje gan rinkelen als een fotograaf zich beperkt tot het fotograferen van uitsluitend meisjes in een bepaalde leeftijdscategorie (of jongens). In mijn opinie kan een goede modelfotograaf zowel een jongen van 5 fotograferen als ook een oma van 95.

1 opmerking:

Unknown zei

Helemaal mee eens Peter, aanvulling zou kunnen zijn wederzijds respect.
Voor het model nog een tip, vertel altijd aan familie of bekenden waar je heen bent en neem met je mobiele telefoon contact op met het thuisfront tijdens de shoot.

Theo van mourik
theovanmourik.blogspot.com